Η παγκόσμια ημέρα του π ξεκίνησε το 1988 από τον Larry Shaw, έναν φυσικό από το Σαν Φρανσίσκο. Η 14η Μαρτίου επιλέχθηκε γιατί στις ΗΠΑ γράφουμε την σημερινή ημερομηνία ως 3/14, που αντιστοιχεί στα τρία πρώτα ψηφία του π≈3,14.
Ο Larry Shaw ήθελε να δημιουργήσει μια ημέρα για να γιορτάσουμε την ομορφιά και τη σημασία του π, και να ενθαρρύνουμε το ενδιαφέρον για τα μαθηματικά και την επιστήμη. Από τότε, η Παγκόσμια Ημέρα του π έχει γίνει μια παγκόσμια γιορτή που εορτάζεται από μαθητές, εκπαιδευτικούς, επιστήμονες και λάτρεις των μαθηματικών σε όλο τον κόσμο.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο Ουαλός μαθηματικός William Jones, είναι αυτός που άρχισε να χρησιμοποιεί για πρώτη φορά το σύμβολο π το 1706, το οποίο προέρχεται από το πρώτο γράμμα της λέξης περιφέρεια.
Το π είναι ένας άρρητος αριθμός, που σημαίνει πως τα ψηφία του είναι άπειρα και συνεχίζονται χωρίς επαναλαμβανόμενο μοτίβο. Και είναι το πηλίκο της περιφέρειας οποιουδήποτε κύκλου προς την αντίστοιχη διάμετρο.
«Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί» έλεγαν οι αρχαίοι έλληνες για να θυμούνται τα πρώτα 6 ψηφία του π μετρώντας τα γράμματα των λέξεων:
Το π βρίσκεται παντού γύρω μας! Χρησιμοποιείται για να υπολογίσουμε την περιφέρεια και το εμβαδόν ενός κύκλου, την απόσταση μεταξύ δύο σημείων στην επιφάνεια της Γης, ακόμα και την τροχιά των πλανητών.
Αυτή λοιπόν ήταν μια ιδανική ευκαιρία για το σχολείο μας να γιορτάσουμε, μαζί με τους μαθητές μας, τη μαγεία των μαθηματικών και να εξερευνήσουμε τις ιδιότητες αυτού του συναρπαστικού αριθμού.
Σε αυτή τη συναρπαστική ομαδική δραστηριότητα, οι μαθητές ανέλαβαν ενεργό ρόλο, μετατρέποντας λευκά φύλλα χαρτιού σε κομμάτια ενός μαθηματικού μωσαϊκού. Κάθε μαθητής, με μεράκι και καθοδήγηση, κατέγραψε μερικά από τα ψηφία του π. Στη συνέχεια, ενώνοντας τα φύλλα μεθοδικά, δημιουργήθηκε μια εντυπωσιακή λωρίδα χαρτιού, γεμάτη με τα μυστήρια ψηφία του άρρητου αριθμού. Με την «π γραμμή», όπως ονομάσαμε το δημιούργημά μας, κοσμούμε πλέον τον τοίχο πάνω από τον πίνακα, αποτελώντας μια οπτική υπενθύμιση της ομορφιάς και της πολυπλοκότητας των μαθηματικών.
Είναι βέβαιο ότι η εμπειρία αυτή θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη των μαθητών, ως μια ευχάριστη και μαθησιακά ωφέλιμη δραστηριότητα...
Μάριος Χ. Κιοστεράκης – μαθηματικός